گروه کوهنوردی دانشگاه امام صادق (ع)

یادبود محمدجواد طائی
شبکه‌های اجتماعی

گزارش برنامه جنگل نوردی کمرپشت

دوشنبه, ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷، ۰۱:۵۵ ب.ظ

برنامه این هفته گروه ما صعود به قله عباسعلی از روستای زیبای کمرپشت بود. کمرپشت در استان مازنداران و منطقه سوادکوه واقع شده است. سوادکوه یکی از مناطق کوهستانی و جنگلی استان مازندران است که از لحاظ زیست‌محیطی، تاریخی و فرهنگی بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و دارای مسیرها و قله‌های فراوانی است که مناسب اجرای برنامه‌های قله‌نوردی و جنگل‌پیمایی می‌باشد. سوادکوه دارای ۴ منطقه اصلی ورسک، آلاشت، زیرآب و شیرگاه است و قله عباسعلی در منطقه ورسک جای می‌گیرد.




نام برنامه: صعود به قله عباسعلی از روستای کمرپشت

سطح برنامه: متوسط

تاریخ برگزاری : جمعه 7 اردیبهشت

سرپرست برنامه: مهدی تمیزی فر

تعداد نفرات شرکت کننده: 30 نفر



با دوستان و همراهانی که برنامه را ثبت نام کرده بودند، قرار گذاشتیم تا جمعه 7 اردیبهشت ماه ساعت 6 صبح روبه‌روی مقبره الشهدای دانشگاه باشیم. بعد از آنکه نمازصبح را در مسجد به جماعت خواندیم، ماشین ها آمدند و دوستان هم کم کم از راه رسیدند. بعضی از دوستانی که ثبت نام کرده بودند به هر دلیل نیامده بودند. به هر ترتیب بعد از کمی معطلی برای رسیدن بعضی همراهان، حدودا ساعت 6:45 دقیقه از دانشگاه حرکت کردیم. 30 نفر بودیم و در دو مینی بوس هیوندای تقسیم شدیم.

در مسیر به شهر فیروزکوه که رسیدیم، کنار خیابان و در پارکی توقف داشتیم و صبحانه را آنجا خوردیم. صبحانه عسل، خامه و مربا با نان تازه و چای بود. بعد از عبور از شهر فیروزکوه، گردنه گدوک و با رسیدن به منطقه ورسک به طرف روستای سرسبز و زیبای کمرپشت ادامه مسیر دادیم. 5 کیلومتر بعد از پل ورسک به ابتدای جاده خاکی روستای کمر پشت در سمت راست میرسیم. که تابلوی بزرگ روستای ارژنگ رودبار در ابتدای جاده خودنمایی میکند که در همان مسیر روستای کمرپشت واقع شده است. 


کمی بعد از بالا رفتن از جاده خاکی، در سمت  چپ جاده دهانه غار اسپهبد خورشید دیده میشود. این غار بر روی کوهی به نام خطیر کوه قرار دارد. و یکی از عظیم ترین دهانه های غار طبیعی دنیا با ارتفاع قوس 40 متر میباشد. اسپهبد خورشید نام یکی از حاکمان مازندران بوده است که در زمان حاکمیت او ، این غار آخرین نقطه فتح  مازندران توسط اعراب بوده است.از این غار استفاده نظامی میبرده اند و میتوان آنرا قلعه نامید. بعد از حدود 7 کیلومتر جاده خاکی به روستا رسیدیم. روستای زیبای کمرپشت که به پاریس سوادکوه معروف است. ماشین ها را ابتدای روستا پارک کردیم و مسیر پیاده روی حدود ساعت 10 صبح آغاز شد. 


هدف این پیمایش صعود به قله عباسعلی بود. قله جنگلی عباسعلی با ارتفاع 2325 متر از قلل البرزشرقی بوده و در منطقه سوادکوه در روستای کمرپشت(ارتفاع 1500 متر ) واقع می‌باشد. قله عباسعلی به خاطر وجود امام زاده ای به همین نام در بالای قله به این نام مشهور می باشد. دارای یک مسیر جنگلی بسیار زیبا(جنگل کمرپشت) است که از روستای کمرپشت شروع می شود و کاملا برای یک برنامه کوهنوردی یک روزه مناسب می باشد.این قله بین قلل سرخیل در شمال, دره خطیر کوه در شمال شرقی, قله خرو نرو در سمت شرق,قله نیزه وا در جنوب شرقی , قله قدمگاه در جنوب , قله اتابک در جنوب غربی و قله ارفع در سمت شمال واقع شده است. پوشش گیاهی آن شامل درختانی مانند راش, بلوط, ممرز, میوه های جنگلی مانند آلوچه ،ازگیل ،زرشک گیاهان داروئی مانند آویشن ,گل گاو زبان, پونه, گلپر و سبزی های وحشی است.




از آنجا که حدود نیمی از اعضای همراه در این برنامه از دانشجویان ورودی جدید دانشگاه بودند و شاید برای اولین بار با گروه کوهنوردی همراه میشدند، سعی کردیم با رعایت حال همه اعضاء از سرعت معمول پیمایش بکاهیم و به آرامی مسیر صعود به قله را طی کنیم. با این حساب حدود ساعت 2 ظهر به امامزاده عباسعلی واقع در قله رسیدیم و نماز ظهر و عصر را همانجا اقامه کردیم. 



برای اینکه مسیر را به درستی و در کمترین زمان طی کنیم، از نرم افزار GPXviewer برای مسیریابی استفاده کردیم. در ابتدای پیمایش هوا کمی آفتابی و اذیت کننده بود اما هر چه پیش رفت، ابرها بیشتر خودنمایی کردند و هوا بهتر شد. پس از استراحت کوتاهی در کنار امامزاده، به کمی پایین تر یعنی دشت زیبایی که نزدیک قله قرار داشت برگشتیم و آنجا مقدمات ناهار را آماده کردیم. برای ناهار که جوجه بود، تمام وسایل لازم را با خودمان تا بالا آورده بودیم. آتشی به پا کردیم، سنگ ها را طرفین گذاشتیم و مواد به سیخ کشیده شده روی آتش رفتند. بعد از خستگی مسیر، چنین ناهاری و آن هم با منظره زیبای دشتی پر از گل های مینیاتوری زرد و آبی حقیقتا لذت بخش بود. اسب و گاوهای وحشی در دشت رها بودند و حرکت آزادانه آن ها در دشت زیبایی این منظره را دوچندان می کرد.




بعد از ناهار استراحتی کردیم و حدود 4 عصر به سمت روستا راه افتادیم. در مسیر برگشت باران تندی هم شروع شد. به هر حال حدود 6 عصر بود که به روستای کمرپشت و محل ماشین ها رسیدیم. سوار ماشین ها شدیم و به سمت تهران راه افتادیم. در جاده فیروزکوه، توقفی داشتیم و آش دوغ خوش مزه ای نوش جان کردیم و نماز اول وقتمان را هم در مسجدی داخل شهر فیروزکوه خواندیم. جاده ترافیک بود و بعد از تمام معطلی ها حدود ساعت 12 شب به دانشگاه برگشتیم و این برنامه نیز به پایان رسید.

و الحمدلله رب العالمین





نظرات (۱)

همیشه موفق باشید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی