گروه کوهنوردی دانشگاه امام صادق (ع)

یادبود محمدجواد طائی
شبکه‌های اجتماعی

گزارش برنامه جنگل نوردی الیمستان

شنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۳۸ ق.ظ

تقویم به روزهای میانی پاییز نزدیک میشد که  تصمیم بر آن شد تا هوا ما را از دیدن زیبایی های جنگل محروم نکرده است اقدامی باید کرد. شامگاه ١٣ آبان (پنجشنبه)  فرا رسید و با استقبال خوبی که از برنامه شده بود،  تیمی ٦٨ نفره متشکل از جمعی ازاساتید، فارغ التحصیلان و دانشجویان، به وسیله چهار دستگاه مینی بوس رهسپار جنگل الیمستان شدیم.

الیمستان

ساعت ٢٤ حرکتمان را از دانشگاه (پل مدیریت) شروع کردیم و پس از طی مسافت حدود دویست کیلومتری ساعت 4:30 صبح وارد روستای زیبای الیمستان شدیم.

برای رسیدن به روستا قبل از کشتارگاه آمل، فرعی را باید به راست پیچید و مسیر را به سمت لهاش ادامه داد. برنامه داشتیم که نماز صبح را در امامزاده لهاش بخوانیم که با توجه به رسیدن، چهل دقیقه قبل از اذان و بسته بودن  امامزاده مسیر را به سمت روستای الیمستان ادامه دادیم.

نماز صبح را حدود ساعت چهار و ربع در حسینیه روستای الیمستان خواندیم. حسینیه روستا ٤ سرویس بهداشتی داشت که برای جمعیت ٦٨ نفری ما تقریبا یک ساعت زمان گرفت. بالاخره ساعت ٥:٣٠ با شروع حرکات کششی و نرمش صبحگاهی حرکت را از انتهای روستا شروع کردیم.

الیمستان

هوا کم کم روشن میشد که چشم انداز بینظیر به قله دماوند ما را نسبت به رفتن به ارتفاع بالاتر و مشاهده نمایی زیباتر از دماوند تهییج میکرد. بارندگی‌های متوالی چندروز گذشته، هوای روز برنامه را بشدت لطیف و صاف کرده بود و باعث میشد که مناظر چندبرابر زیبا به نظر برسند...

بالاخره ساعت ٧:٣٠ تیم به کلبه چوبی انتهای جنگل رسید و تصمیم به صرف صبحانه در همین محل گرفته شد. چهل دقیقه طول کشید تا صبحانه میل شود و ساعت ٨:٢٠ بود که حرکت به سمت قله را شروع کردیم. در اینجای مسیر ١٥ نفر از دانشجویان از گروه جدا شدند تا مراقب وسایل بمانند.

بعد از طی پاکوبی مشخص به سمت امامزاده ، ساعت ٩:٥٠ دقیقه اولین گروه از تیم به قله امامزاده قاسم رسید. از فراز قله سواحل نیلگون دریای خزر در یک چشم انداز و در چشم انداز جنوبی قله ی زیبای دماوند چشم نوازی می‌کرد.

الیمستان

به علت تعداد زیاد اعضای اردو حدود یک ساعتی طول کشید تا بالاخره همه به قله رسیدند و عکس یادگاری را گرفتیم و عزم برگشت کردیم.

طبق قرار قبلی مسیر جنگلی را در پیش گرفتیم که اندکی بیشتر از مسیر روستا بود. در مسیر جنگل دشتی بسیار زیبا وجود دارد که گروه های مختلف در آنجا کمپ زده و از هوای بی نظیر یک روز پاییزی استفاده میکردند. برای یک برنامه دو روز میتوان گفت بهترین مکان برای کمپ همین دشت است که به فاصله سی دقیقه ای از پارکینگ ماشین هاست.

تلخ است که لبریز حقایق شده است

زرد است که با درد، موافق شده است

عاشق نشدی وگرنه می فهمیدی

پاییز بهاریست که عاشق شده است

میلاد عرفان پور

الیمستان

ساعت حدود ١ همه اعضا به محل پارکینگ رسیده و پس از صرف ناهار در رستورانی در حاشیه جاده ، وارد جاده پر پیچ و خم هراز شدیم. بعد از پشت سر گذاشتن ترافیک همیشگی جمعه شب‌های جاده تهران، ساعت ٢١ با کوله باری از  خاطرات بیادماندنی حاصل از یک روز بی نظیر در جنگل الیمستان به تهران رسیدیم.

از جمله نقاط مثبت این برنامه به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

• طبیعت بکر و بی نظیر جنگل های الیمستان

• چشم انداز چشم نواز به قله زیبای دماوند و سواحل خزر

• ارتفاع مناسب برای صعود جمع کثیری از دانشجویان با هر سطحی از آمادگی

• سهولت دسترسی و امکانات مناسب (جاده آسفالته، روستای لهاش و...)

• نزدیکی نسبی به تهران

و ...

نکته مهم در رابطه با روستای الیمستان عدم اجازه ساکنین روستا به گردشگران برای پارک ماشین ها در روستاست. اگر قصد کوهنوردی تا امامزاده قاسم که الیمستان هم در مسیر آن است را داشته باشید بایستی ماشین را مسافتی نزدیک به هفتصد متر قبل تر از روستا پارک کرده و از مسیر جنگل وارد شوید. البته برای صعود به قله، مسیر نزدیک تر و بهتر، مسیر از داخل روستاست که با توجه به اینکه هدف ما قله امازاده قاسم بود ما مسیر دوم را انتخاب کردیم تا برگشت را از مسیر جنگل داشته باشیم.

از داخل روستا

سلفی گیر برنامه:

عشق دماوند برنامه:

الیمستان

سپاس و قدردانی ویژه از استاد ارجند آقای دکتر ندری و آقای محمدی که با حضورشون زینت بخش جمع ما بودند.

و همچنین باتشکر از آقای صادق بیرامی بعنوان مسئول برنامه و آقای سیدرسول اجاقی مسئول محترم تدارکات و سایر دوستانی  که  بوجود آمدن چنین تجربه ای بیادماندنی مرهون زحمات و پیگیری ایشان بود.