گروه کوهنوردی دانشگاه امام صادق (ع)

یادبود محمدجواد طائی
شبکه‌های اجتماعی

گزارش صعود به قله زرین کوه

شنبه, ۱۶ آبان ۱۳۹۴، ۰۹:۲۵ ب.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

 

قله ی زرین کوه با ارتفاع ۳۸۵۰ متر یکی از قلل مرتفع البرز مرکزی است که اگر موفق شوید و به قله آن برسید از فراز آن قله ی زیبای دماوند و دریاچه های تار و هویر چشم نوازی می‌کنند.

با اطلاعاتی که قبل از اردو کسب میکنیم متوجه چهار مسیر مختلف صعود به قله میشویم :

   

1- مسیر شمالی از کنار دریاچه تار بطول تقریبی ۳ کیلومتر ، کوتاهترین مسیر و دارای شیب یکنواخت و تند تا قله میباشد.که در فصل بارش بسیار مشکل بوده و خطر بهمن وجود دارد و در فصل زمستان و برفی بسیار مشکل می باشد و توصیه نمی شود.


۲-مسیر شرقی از شمال روستای جابان شروع میشود که طولانی ترین مسیر می‌باشد.


۳- مسیر غربی مسیری متوسط با طول تقریبی ۱۰ کیلومتر. در ابتدا شیب ملایم و از کیلومتر ۳ به بعد با شیب نسبتا تند اما با پدیده‌های طبیعی زیبا مثل آبشار و تنگه و


۴- مسیرجنوبی  که از روستای خسروان می باشد و از داخل دره  و کنار رودخانه با عبور از آبشارها و شیبهای تند و سنگین می باشد. صعود  ازاین مسیر نیاز به  آمادگی بدنی بالایی دارد و از زیر قله سل  انجام میگردد.


 


با تصمیم جمعی گروه مسیر روستای جابان را انتخاب می‌کنیم و بعد از تهیه فایل مسیر (track) مهیای صعود می‌شویم.


 

اعضای شرکت کننده:

1.      محمدحسین میرحسینی(فارغ التحصیل معارف اسلامی و حقوق ۸۴)

2.      عباس واعظی(فارغ التحصیل معارف اسلامی و حقوق ۸۴)

3.      سعید رحمانیان (فارغ التحصیل معارف اسلامی و حقوق ۸۲)

4.      مجتبی جهان تیغی((معارف اسلامی و حقوق ۸۸)

5.      مصطفی جاوید(معارف اسلامی و حقوق ۸۹)

6.      سید حامد حسینی(معارف اسلامی و الهیات ۹۰)

7.      مصطفی صالحی(معارف اسلامی و حقوق ۹۰)

8.      سید سعید هاشمی(معارف اسلامی و حقوق ۹۱)

9.      محسن ذوالفقاری(معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات ۹۲)

10. مصطفی ملکوتی زاده(معارف اسلامی و حقوق ۹۲)

11. محمدسعید صفاری(معارف اسلامی و مدیریت ۹۳)

 

مسئول اردومحمدحسین ملک نژاد

 

 

ساعت ۵:۳۰ صبح پنجشنبه 14 آبان‌ماه 1394، از دانشگاه به راه می افتیم و ساعت ۷:۲۵ به روستای جابان در حاشیه جاده فیروزکوه  میرسیم. بعد از نیم ساعت جهت کسب آمادگی و انجام حرکات کششی ساعت هشت پیمایش مسیر راآغاز می‌کنیم.



هوا صاف و آفتابی است اما باد سردی می‌وزد. شیب مسیر بسیار ملایم است و باعث می‌شود که بمدت یک ساعت ونیم بدون هیچ توقفی حرکت کنیم.



در همین اثنا متاسفانه  گوشی مسئول اردو که وسیله ردیابی مسیر نیز هست (!) بر اثر افتادن بروی سنگ‌ها می‌شکند و مجبور می‌شویم ادامه ی مسیر را بر اساس دانسته های قبلی بپیماییم. ساعت ۹:۳۵ برای صرف صبحانه بیست دقیقه توقف میکنیم.بعد از تناول صبحانه ای مقوی، حدود ساعت 10 مسیر خود را از دره به یال های منتهی به قله عوض می‌کنیم.


 


از اینجا به بعد آب نداریم و شیب زیاد میشود و استراحت ها نیز به مراتب بیشتر. سه نفر از اعضای گروه که وسایل مناسب بهمراه نداشتند از تیم جا می‌مانند و مجبور می‌شویم که ادامه ی مسیر را ۹ نفره طی میکنیم.



مسیر خود را با پنج استراحت ۵ دقیقه ای تا ساعت  13:30 ادامه می‌دهیم که وارد برف می‌شویم. برفی که چند روز پیش باریده است و حال بعد از چند روز آفتاب خوردن تبدیل به یخ شده است. در این مرحله مجددا سه نفر از اعضای گروه بدلیل بهمراه نداشتن یخ‌شکن از ادامه مسیر جا می‌مانند و تعدادمان به 6 نفر می‌رسد.



ساعت 13:۵۵را نشان می‌دهد که به یال اصلی قله می‌رسیم و با باد بسیار شدیدی مواجه می‌شویم که از سمت غرب به شرق می‌وزد.  بادی که سرعت آن به نظر به ۴۰ کیلومتر میرسد. مسیری که در حالت عادی یه ربع طول میکشد ما را نیم ساعت درگیر خود می‌کند.



سرانجام ساعت 14:۳۰ پا بر روی قله 3850 متری زرین کوه می‌گذاریم. بلافاصله عکس دسته جمعی را میگیریم و بدلیل نامساعد بودن هوا سریع از مسیر دره ی سمت چپ قله به سمت جابان ارتفاع را کم می‌کنیم.



ساعت 17 در همان جایی که از گروه اول جدا شدیم توقف می‌کنیم. بعد از نماز و نهار ، مسیر یک ساعت ونیم به سمت جابان را طی می‌کنیمو ساعت 18:۳۰ به روستا می‌رسیم و خستگی یک کوهنوردی نه چندان راحت را در مسجد بزرگ جابان به در میکنیم.




سرانجام ساعت 19 مینی‌بوس هم می‌رسد و پس از دو ساعت مینی‌بوس سواری، ساعت 21 در دانشگاه پیاده می‌شویم.

 

گزارش از محمدحسین ملک نژاد

تنظیم از محمدحسن یگانه

دریافت فایل GPX مسیر صعود به قله زرین کوه


برای آشنایی با نحوه استفاده از GPS و فایل های GPX در کوهنوردی و دریافت نرم‌افزارهای مرتبط اینجا کلیک کنید.



 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی