گروه کوهنوردی دانشگاه امام صادق (ع)

یادبود محمدجواد طائی
شبکه‌های اجتماعی

استفاده از فناوری GPS در کوهنوردی

چهارشنبه, ۱ مهر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۰ ق.ظ

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های لازم در برنامه‌ریزی قبل از سفر، آگاهی نسبی از مسیر پیش‌رو است. چرا که عدم آگاهی از آن ممکن است موجب پیش‌ آمدن مشکلاتی جدی و خطرناک و یا گم شدن در کوهستان شود و لذت یک برنامه شیرین و بیادماندنی را به کام کوهنوردان و طبیعت‌گردان تلخ کند.

 امروزه با پیشرفت تکنولوژی، و با بهره‌گیری از فناوری GPS و همچنین دستگاه‌های هوشمند، این امکان برای همگان بصورت رایگان فراهم شده است که با دریافت فایل مسیری که قصد پیمایش آن را دارند و ریختن آن بر روی دستگاه و پیروی از آن با اطمینان خاطر نسبی از مسیر پیش‌رو دل به طبیعت و کوهستان بزنند و از این نعمات الهی نهایت لذت و استفاده را ببرند. برای آموزش نحوه استفاده از این فناوری با ما همراه باشید.

روش اصلی استفاده از فناوری GPS استفاده از دستگاه‌های حرفه‌ای و تخصصی آن است که مدل‌های مختلفی از آن در بازار موجود است. این دستگاه‌ها قابلیت دریافت قوی‌تری از امواج GPS را داشته وباعث می‌شوند که محل شما را با سرعت و دقت بالاتری مشخص کنند و البته اطلاعات تخصصی تری به شما می‌دهند.

Garmin GPS

 

روش دوم و عمومی، استفاده از تلفن‌های هوشمند است که اکثرا از فناوری GPS برخوردار می‌باشند. مزیت استفاده از این روش این است که نیازی به پرداخت هزینه و همچنین به همراه داشتن دستگاهی اضافه نیست و به راحتی هر چه تمام‌تر و بدون کوچکترین هزینه‌ای امکان استفاده از آن برای همگان فراهم است. کافی است که نرم‌افزار‌های مربوط به این کار را بر روی دستگاه خود نصب کرده و سپس با دلگرمی کامل از برنامه‌های کوهنوردی یا طبیعت‌گردی خود لذت ببرید.


Mobile-GPS

نرم‌افزار های بسیار زیادی در این حوزه برای سیستم عامل اندروید و ios و همچنین سایر سیستم‌عامل‌ها وجود دارد. در اینجا قصد معرفی چندین نرم‌افزار کاربردی و عالی برای سیستم عامل اندروید را داریم :


بطور کلی یک نرم‌افزار کامل و عالی چندین ویژگی بایستی داشته باشد:

اول از همه اینکه امکان ذخیره سازی نقشه‌ها را داشته باشد تا بعدا و در مواقع نیاز بدون نیاز به اینترنت (آفلاین) امکان استفاده از آن وجود داشته باشد. ثانیا از رابط کاربری خوبی برخوردار باشد تا به سادگی و راحتی قابل استفاده باشد و البته اینکه رایگان باشد.

قبل از معرفی نرم‌افزارها لازم است بدانید که یکی از روش‌های استفاده از Gps  به این نحو است که شما فایل track یا مسیری که قصد پیمایش آن را دارید را به نحوی بدست آورده و بر روی گوشی خود ریخته و با استفاده از این نرم‌افزارها آن‌ها را اجرا کرده و به عبارت دیگر این فایل مسیر‌ها را بر روی نقشه می‌اندازید و طبق آن پیش می‌روید.


به طور کلی دو نوع فرمت از این فایل مسیرها (track) ها وجود دارد. GPX و KML که فرمت رایج تر آن همان GPX می‌باشد. هر یک از این track ها معمولا شامل یک نقطه شروع ، خط طول مسیر، نقطه پایان و بعضا دارای نشانگر‌های خاص طول مسیر (way points) می‌باشند.


روش‌های مختلفی برای دستیابی به فایل مسیرها (track , path) وجود دارد. اول اینکه خودتان یک مسیری را قبلا طی کرده‌اید و آن را ضبط کرده‌اید. دوم اینکه یکی از دوستانتان فایل را دارد. کافیست که به نحوی فایل GPX را از او بگیرید و بر روی گوشی خود بریزید. در koohnavardisu نیز تلاش خواهیم کرد در جهت ترویج فرهنگ ورزش و کوهنوردی، فایل‌های مسیرها را همراه با گزارش هر برنامه در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم.

روش سوم برای مواقعی است که برای اولین بار قصد طی مسیری را دارید و یا دسترسی به فایل پیدا نکرده‌اید. سایت‌های ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که عده ای از علاقه‌مندان و کاربران، مسیرهایی که خودشان ضبط کرده‌اند را به رایگان به اشتراک گذاشته‌اند و می‌توانید به راحتی با جستجوی نام منطقه، فایل مسیر آن راپیدا کرده و دریافت نمایید.

پیشنهاد ما برای شما این دو سایت است :

   1.   http://www.wikiloc.com/wikiloc/home.do                  

   2.   http://www.irangpstracks.com


حال که به فایل مسیر خود دست پیدا کردید نوبت به نرم‌افزار نمایش آن می‌رسد. چنانچه قصد استفاده از یک فایل مسیر (track)  را دارید ، پیشنهاد ما برای شما نرم‌افزار GPX Viewer  می‌باشد که می‌توانید برای آموزش و دریافت نرم‌افزار  بر روی آیکون آن کلیک کنید.

ولی چنانچه خودتان قصد دارید که فایل مسیری را تهیه و ضبط کنید، با کلیک بر روی آیکون نرم‌افزار wikiloc سری به صفحه آموزش و دریافت آن از طریق کلیک بر روی آیکون آن بزنید.


    آموزش و دریافت نرم‌افزار GPX Viewer


     آموزش و دریافت نرم‌افزار Wikiloc



تهیه از محمدحسن یگانه


  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۴/۰۷/۰۱
  • ۱۱۶۶۱ نمایش
  • گروه کوهنوردی دانشگاه امام صادق

GPS

جی پی اس

نحوه استفاده از GPS

نقشه

کاربرد GPS در کوهنوردی

نظرات (۱)

بسیار استفاده کردم ممنون 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی